http://mouood.org/media/k2/items/cache/b05470764b8a232808e357228e6a8827_M.jpg

"چیکیتا” یکی از معروف‌ترین برندهای بین‌المللی تولید و توزیع محصولات کشاورزی بویژه "موز” است. اما چیزی که این شرکت را معروف کرده، کیفیت بالای محصولات آن نیست، بلکه روابط مقامات این شرکت آمریکایی با تروریست‌ها و جنایتکارانی است که برای رسیدن به اهداف خود به هر کاری دست می‌زنند .در آوریل سال ۲۰۰۳، یک عضو هیئت مدیره "برندهای بین‌المللی چیکیتا” به وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد:سلطان تجارت موز، قوانین مبارزه با تروریسم را زیر پا گذاشته است.


 

Roderick M. Hills”"، در توضیحات خود اذعان کرد: چیکیتا به یکی از بزرگ‌ترین "گروه‌های تروریستی کلمبیا” به منظور ایجاد آشوب در کشور و هموار کردن راه برای ارسال محصولات به دیگر کشورها مبالغ هنگفتی پرداخت کرده است.

برند تروریستی چیکیتا

چیکیتا، بزرگ‌ترین تولیدکننده و توزیع‌کننده موز در جهان است. مراکز اصلی این کارخانه در ایالت "North Carolina” در آمریکا واقع شده‌اند. این شرکت در سال ۱۸۹۹ تاسیس شد. چیکیتا با درآمدی معادل ۵٫۴ میلیارد دلا ر و با حدود ۲۵ هزار کارمند در بیش از ۷۰ کشور جهان فعالیت دارد.

"موز” محبوب‌ترین میوه دنیا و چهارمین محصول مهم بعد از برنج، گندم و جو است. قسمت اعظمی از موز دنیا در کشورهای آمریکای لاتین تامین می‌شود.

"شرکت برندهای بین‌المللی چیکیتا” در دوران فعالیت خود اقدامات غیرقانونی و غیرانسانی بسیاری را انجام داده و موز را به یکی از ابزارهای تروریستی در دنیا تبدیل کرده است. برخی از اقدامات ضدبشری چیکیتا از این قرار است که به‌طور مفصل به آن پرداخته خواهد شد:

* در سال ۱۹۸۴، شرکت "United Fruit Company ” نام خود را به "Chiquita Brands International” تغییر داد.

*در سال ۱۹۹۸، مجله "Cincinatti Enquirer”، در گزارشی با عنوان "رازهای چیکیتا برملا شد” پرده از فعالیت‌های پشت پرده چیکیتا برداشت. این مجله به طور غیر قانونی پست صوتی چیکیتا را هک کرده و به اطلاعاتی دست یافته بود. در این گزارش، از جرم‌هایی مانند بدرفتاری با کارگران آمریکای مرکزی، آلوده کردن محیط زیست،‌ "قاچاق کوکایین” به آمریکا و اروپا از طریق کشتی‌های تجاری، حمایت از تروریست‌های کلمبیا و آسیب‌های جبران‌ناپذیر به سلامتی کارگران شرکت چیکیتا اشاره شده است.

* در سال ۲۰۰۱ چیکیتا به خاطر رشوه به مقامات کلمبیایی به پرداخت ۱۰۰هزار دلار محکوم شد.

* در سال ۲۰۰۷، چیکیتا به پرداخت بیش از ۱ میلیون دلار به گروه تروریستی "”Auto-Defensas Unidas موسوم به "AUC” متهم شد.

* چیکیتا و زیرمجموعه‌های آن از آفت‌کش‌های سمی استفاده می‌کنند که سلامت کارگران و محیط زیست را به خطر می‌اندازد. استفاده از این آفت‌کش‌ها در آمریکا ممنوع است.

چیکیتا، موسسه‌ای شیطانی برای بهره‌کشی از فقرا
به گزارش وزارت دادگستری آمریکا، چیکیتا و شرکت‌های تابعه آن از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۴، ماهانه ۱٫۷ میلیون دلا‌ر به گروه تروریستی کلمبیایی به نام "نیروهای متحد دفاع از خود” (AUC) پرداخت کرده است.

مجله فوربس، AUC را مسئول بسیاری از قتل‌عام‌های کلمبیا و یکی از "بزرگ‌ترین گروه‌های قاچاقچی کوکائین” در این کشور معرفی کرده است. با ۱۵ تا ۲۰ هزار نیروی مسلح، نیروهای متحد دفاع از خود کلمبیا به راحتی به موارد متعددی از بچه‌دزدی، شکنجه، ربودن افراد، تجاوز، قتل، آزار جسمی، اخاذی و حمل و نقل مواد مخدر دست می‌زند. یکی از چندین قتل‌عام گسترده این سازمان در سال ۲۰۰۱ انجام شد، وقتی AUC، در حال دریافت پول چیکیتا بود در ۱۷ ژانویه، ۸۰ نفر از نیروهای شبه‌نظامی ‌ AUC وارد حومه شهر چنگو شدند و ۲۴ نفر را با خرد کردن جمجمه سرشان توسط پتک‌های سنگی کشتند.

چیکیتا و "نقض حقوق بشر”

براساس گزارش "ماریو ایگواران”، "دادستان کل کلمبیا”، چیکیتا در طول ۷ سال به شبه ‌نظامیان تروریست در این کشور رشوه پرداخت کرده است. در ازای کمک چیکیتا به این تروریست‌ها تخمین زده می‌شود بیش از ۴ هزار شهروند غیر نظامی کشته شده باشند. به گفته دادستان کلمبیا قتل‌هایی که شبه‌نظامیان کلمبیا در طول سال‌ها انجام داده‌اند بدون کمک‌های مالی چیکیتا ممکن نبود.

دانشکده حقوق دانشگاه جورج واشنگتن، مقالاتی منتشر کرده است که در آن جزییات کامل پرداخت مبالغ شرکت چیکیتا به نیروهای متحد دفاع از خود (AUC) در دهه ۹۰ میلادی پرداخت آمده است. این اسناد نشان می‌دهد که چیکیتا برای تامین امنیت خود به یک سازمان تروریستی مبالغ هنگفتی پرداخت کرده است.

چیکیتا گروه‌های تروریستی را به خدمت می‌گیرد

به گزارش پایگاه تحلیلی "TopSecretWriters”، چیکیتا به مدت چند دهه، به گروه‌های تروریستی بسیار خطرناک و شبه نظامیان وابسته به دولت کلمبیا پول پرداخت کرده و تلاش داشته تا آن‌ها را مخفی کند. آرشیو دانشگاه جورج‌واشنگتن بیش از ۵۵۰۰ صفحه بدست آورده است که نشان دهنده رابطه چیکیتا با گروهک‌های تروریستی است.

به گزارش این وب‌سایت، وزارت دادگستری آمریکا نیز از این موضوع آگاهی داشته و زمانی که چیکیتا میلیون‌ها دلار کمک مالی و نظامی به گروه‌های نظامی پرداخت کرده، از این موضوع با خبر بوده است.
البته بعدا در دادگاه، چیکیتا محکوم به پرداخت ۲۵ میلیون دلار جریمه برای کمک‌ مالی و مسلح کردن گروه‌های تروریستی شد.

در سال ۲۰۰۱، وقتی که چیکیتا هنوز با AUC کار می‌کرد، این گروه تروریستی حدود ۱۰۱۵ غیر نظامی را کشتند. براساس گزارش‌های وزارت امور خارجه آمریکا،‌ گروه تروریستی مسئول بی‌خانمان کردن بسیاری شهروندان کلمبیایی است.

بنا بر همین گزارش، AUC در سال ۲۰۰۱ باعث شد تا بیش از ۴۳ درصد جمعیت کل کلمبیا بی‌خانمان شوند.
البته در این میان دولت کلمبیا هم متهم به استفاده از قدرت AUC برای تبعید اجباری دهقانان شده است. در سال ۲۰۰۱، این گروه به لیست گروه‌های تروریستی اضافه شد.

قاچاق کوکایین با کشتی‌های غول‌پیکر چیکیتا
کشتی‌های تجاری چیکیتا، به اروپا و آمریکا کوکایین قاچاق می‌کنند. در سال ۱۹۹۷ بیش از ۱۰ تن کوکایین به ارزش ۳۳ میلیون دلار از هفت کشتی چیکیتا در سال ۱۹۷۱ توقیف شد.

به گزارش "mindfully”، چیکیتا با استفاده از سیستم امنیتی خود و با کمک قاچاقچیان کلمبیایی از کشتی‌های خود استفاده می‌کند تا مقادیر زیادی کوکایین وارد اروپا و آمریکا کند.
بنا بر این گزارش، چیکیتا در میان بزرگ‌ترین شرکت‌های دارنده کشتی‌های باری است. در سال ۱۹۹۷، مقامات مبارزه با مواد مخدر و گمرک بلژیک بیش از یک تن کوکایین خالص در یکی از کشتی‌های چیکیتا کشف کردند.

سازمان مبارزه با مواد مخدر آمریکا تخمین زده است که ۲۰ درصد از کوکایینی که در دهه ۷۰ میلادی وارد این کشور شد از طریق کشتی‌های چیکیتا از بندر بالتیمور بوده است.

استفاده چیکیتا از موارد سمی خطرناک برای حفظ موزهای خود


در سال ۲۰۰۷ یک سازمان مردمی غیر دولتی فرانسه به نام Peuples Solidaires”"، یکی از زیرمجموعه‌های چیکیتا به نام "Compañia "Bananera Atlántica Limitada، را به نقض حقوق اولیه کارگران خود و به خطر انداختن سلامتی خانواده‌های آن‌ها متهم کرد.
بنا بر گزارش این گروه فعال حقوق بشری، چییکیتا در مزارع کاستاریکا از سموم آفت‌کش سمی برای حفاظت از موزهای خود استفاده کرده که تمامی کارگران این مزارع در معرض مستقیم این سم‌ها بوده‌اند.

همچنین این شرکت متهم به تهدید کارگران خود با پرداخت پول به گروه‌های شبه نظامی است.
بنا به گزارش thirdworldtraveler”"، کشاورزان منطقه‌ای در برزیل مجبور بودند در شرایط طوفانی مهیب نیز کار کنند تا بتوانند جدول زمانی خود را کامل کنند.
وب‌سایت thirdworldtraveler”"، گزارشی از یکی از کارگران چیکیتا تهیه کرده است که پس از بازنشستگی به بیماری‌های بسیاری دچار شد.
در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی، چیکیتا به‌طور گسترده از "نماگون” "Nemagon”، ماده سمی بسیار خطرناک در آمریکای مرکزی و کاراییب استفاده کرد.
رودریگرز، ۲۳ سال در زمین‌های کشاورزی مناطق Chinandega”"، مهم‌ترین منطقه کشت موز در نیکاراگوئه کار می‌کرد و وظیفه او چک کردن زمان درست سم‌پاشی بود.
او  به خاطر در معرض مستقیم قرار گرفتن آفت‌کش‌های سمی، حافظه خود را از دست داد و دیگر نتوانست صحبت کند. این کارگر بعد از مدتی دیگر نمی‌تواند راه برود و حتی از پس اعمال ضروری خود برنمی‌آید.

خوزه آلبرتو ۲۴ ساله فلج و کر و لال به دنیا آمد. پدر و مادر او هر دو در مزارع کشت موز کار می‌کردند که از نماگون در آن استفاده شده بود.
نکته جالب توجه این است که استفاده از سم نماگون در آمریکا ممنوع است.

ممبرنو همسر رودریگز می‌گوید: وقتی که وی از سر کار می آمد، تمام بدن او پوشیده از آفت‌کش‌های سمی بود.

بیماری‌های مربوط به سم‌های آفت‌کش موزهای چیکیتا از سن ۵۰ سالگی شروع می‌شوند.

رابطه چیکیتا با دولت‌های آمریکایی

هنگامی که اوباما، "اریک‌هولدر” را به عنوان "دادستان کل آمریکا” اعلام کرد، با انتقادات شدید مواجه شد. یکی از بزرگ‌ترین انتقادات، روابط هولدر با شرکت چیکیتا بود. برای مثال، "روزنامه گاردین” با تیتری با عنوان "مشکل موزی اوباما” انتخاب هولدر به عنوان دادستان کلی را مورد انتقاد قرار داده و آن را ضعیف معرفی می‌کند.

داستان از اینجا شروع شد که شرکت حقوقی آقای دادستان وکالت شرکت بین‌المللی موز چیکیتا را به عهده گرفت. در سال ۲۰۰۳ هولدر رهبری تیم حقوقی شرکت چیکیتاموز را به عهده گرفت.
درصد بسیاری از محصول شرکت از کشور کلمبیا وارد می‌شد. چیکیتا میلیون‌ها دلار به طور مخفی در سال‌های ۱۹۸۴ تا ۲۰۰۴ به گروه‌های تروریستی پرداخت کرده بود.

به گزارش واشنگتن‌پست، مدیران ارشد شرکت مستقیما اجازه پرداخت آن پول‌ها را داده‌ بودند. از سال ۱۹۹۷، این پول‌ها به گروهی شبه نظامی به نام "نیروهای دفاع از خود متحد کلمبیا” پرادخت می‌شد. در زمانی که چیکیتا هزینه‌های این گروه را تامین می‌کرد، تروریست‌ها حدود ۴۰۰۰ کلمیبایی را به قتل رسانده بودند. دولت آمریکا در سال ۲۰۰۱، این گروه را تروریست خواند و پرداخت هرگونه مبلغی به آن‌ها غیر قانونی شد، اما شرکت بین‌المللی موز به کمک‌های مالی خود به این گروه تروریستی ادامه داد.

 

چیکیتا اولین شرکت آمریکایی بزرگ بود که به تامین هزینه‌های گروه‌های تروریستی محکوم شد. اما به خاطر تلاش‌های اریک هولدر، ۱۰ نفر از مقامات ارشد این شرکت با کمک دادستان کل آمریکا، از محاکمه عفو شدند.

باشگاه خبرنگاران

(موعود)